Značky

Služby

logo

Co potřebujete vědět, než usednete do elektromobilu?

Na co se připravit, když si pořídíte elektromobil? Především na nové zážitky za volantem. A zpočátku možná taky na hledání nových návyků a chování. Tak směle do toho, opravdu není čeho se bát.

Co potřebujete vědět, než usednete do elektromobilu?

Je nutné elektromobil Škoda startovat?
Není, tento úkon zcela odpadá. Po nasednutí do vozu stačí sešlápnout brzdový pedál – a to je všechno. Vůz se tak aktivuje, o čemž informuje nápis na Virtuálním Kokpitu. Pak už zbývá pouze zařadit a rozjet se. A stejně jednoduché je to po konci cesty – prostě jen vystoupíte a auto se samo deaktivuje.

Řadí se v elektromobilech Škoda?
Neřadí – tedy co se dopředných stupňů týká, volí se samozřejmě jízda vpřed či vzad voličem podobným jako u aut s automatickou převodovkou. Elektromotor pracuje v širokém spektru otáček, přičemž od nulových otáček je k dispozici maximum točivého momentu. 

Jak je to s dojezdem?
S každou novou generací elektromobilů se dojezd na jedno nabití zlepšuje. Škoda Enyaq iV nabízí dojezd až 547 kilometrů, což je dostatečná vzdálenost pro plnohodnotné cestování. Ideální je možnost nabíjet pravidelně doma přes noc nebo přes den v práci. Při delších cestách je dobré se dopředu podívat, na kterých nabíjecích stanicích lze po cestě zastavit a baterii částečně či zcela dobít. Na dojezd vozu má vliv mnoho parametrů, z nichž je možné jmenovat například dynamiku, rychlost či teplotu vně i uvnitř vozu.

 

Caption

 

Jak nabíjení funguje a jak dlouho trvá?
Existují dva způsoby nabíjení, a to buď střídavým (AC), nebo stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjení střídavým proudem není tak rychlé jako nabíjení stejnosměrným, což souvisí s výkonem dodávaným ze sítě. Navíc ze zásuvek 230 V nebo 400 V v domácí síti se nabíjí střídavým proudem, který musí elektromobil změnit na stejnosměrný. Nabíjení z třífázové zásuvky je rychlejší díky většímu toku energie, ale proud je stále třeba měnit ze střídavého na stejnosměrný. Nejrychlejší je nabíjet stejnosměrným proudem z nabíječky přímo určené pro nabíjení elektromobilů. Nabíjení je nelineární proces – dobíjení vysokonapěťové baterie na odpovídajících rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity tak trvá pouhých 36 minut. Zbývajících dvacet procent pak ale může trvat přibližně stejně dlouho.

Co je to wallbox?
Termínem wallbox označujeme nástěnné nabíjecí zařízení pro elektromobily. Je napájen střídavým proudem. Škoda iV Charger, oficiální wallbox automobilky Škoda, je k dispozici ve třech stupních výbavy.

Víte, že…

 Oba modely RS rodiny Enyaq iV dosahují maximálního výkonu 220 kilowattů, tedy stejně jako rallyové speciály slavné kategorie WRC.

 Enyaq Coupé RS iV zrychlí na stovku za 6,5 sekundy, zajímavější je ale pružné zrychlení, například z 80 na 120 km/h to trvá zhruba čtyři sekundy. Na maximální rychlost 180 km/h se auto rozhýbe za 21,7 sekundy. Zrychlování navíc probíhá zcela lineárně — neřadí se převodové stupně. 

 Designérům automobilky Škoda se podařilo srazit koeficient aerodynamického odporu modelu Enyaq iV na úctyhodných 0,257, u verze Coupé to je dokonce 0,234.

 Enyaq je nadmíru stylový vůz s jednou neotřelou designovou zajímavostí – na přání může mít efektní svítící masku na čele Crystal Face, která se skládá z až 130 LED diod.

 Modely Enyaq RS iV a Coupé RS iV můžete podobně jako další vozy RS mít ve vyhrazeném zeleném laku Mamba.

 Ve srovnání s modelem Enyaq iV je verze Coupé o 4 milimetry delší (měří 4653 milimetrů) a o milimetr vyšší (1617 milimetrů). Šířka (1879 mm) a rozvor (2765 mm)  jsou shodné.

Mohu použít jakoukoli nabíječku ve městě?
nabíjení elektromobilů lze využít širokou síť dobíjecích stanic po celé Evropě – pokud nabíječka disponuje konektorem vhodným k nabíjení vozů Škoda. Konektorů je sice víc typů, ale řidiči elektromobilů Škoda se v zásadě nemusí obávat, že by svůj vůz do nalezené nabíjecí stanice připojit nemohli. V Evropě se totiž pro DC rychlodobíjení stal v podstatě standardem konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. A ten je z hlediska tvaru jen rozšířeným konektorem typu Mennekes, který je zase standardem pro AC dobíjení a mají ho tedy jak domácí wallboxy, tak i s autem dodávaný kabel s možností připojení do 230 V dvoufázové i 400 V třífázové zásuvky.

Jak je to s placením? 
Mohlo by se zdát, že napříč Evropou za nabíjení zaplatíte platební kartou podobně jako za jiné zboží. Tak snadné to ale není, je potřeba se zaregistrovat do specializované služby, jakou je například Powerpass automobilky Škoda. Díky tomu se budete moci jednoduše přihlásit u většiny poskytovatelů veřejného nabíjení.

Nabízí Škoda veřejné nabíjení pro elektromobily?
Ano, jmenuje se Powerpass. S touto kartou můžete nabíjet prakticky kdekoli. Máte také přehledně k dispozici všechny údaje o nabíjení a platbách, a to v jedné aplikaci. Powerpass je k dispozici již od uvedení prvního modelu Enyaq iV na trh a umožňuje také přístup do sítě rychlého nabíjení IONITY. U vozů řady ENYAQ iV s aktuálním softwarem ME3 lze na kompatibilních dobíjecích stanicích pohodlně spustit nabíjení pouhým připojením nabíjecího kabelu díky nové funkci Plug & Charge. Identifikace vozidla s ní probíhá na dobíjecí stanici zcela automaticky. Touto funkcí budou v budoucnu disponovat rovněž všechny nové modely ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB).

Jak funguje dobíjení za jízdy?
Znamenitou funkcí elektromobilů je rekuperace, tedy v podstatě brzdění motorem, při němž se ale navíc dobíjí akumulátor. Ve voze Škoda Enyaq iV lze volit ze tří stupňů intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, případně lze rovnou zvolit nejsilnější úroveň zařazením režimu jízdy B. K dispozici je i plně automatický režim, kdy se o vše auto stará samo. Rekuperace zásadně mění zážitky z jízdy – nejsilnější stupeň brzdí tak efektivně, že vůz začne zpomalovat už při uvolňování plynového pedálu – lze tedy pohodlně řídit jen pomocí jednoho pedálu. Rekuperace také přispívá ke zvyšování dojezdu.

Jaká je životnost elektromobilu?
Roli hraje řada faktorů, zejména styl jízdy, péče o vůz a dodržování předepsaných termínů údržby. Nicméně garantovaná životnost baterie vozu Škoda je osm let nebo 160 tisíc kilometrů. U vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je garantováno, že kapacita baterie po tuto dobu neklesne pod 70 % původní hodnoty.

Jaké jsou pravidelné servisní intervaly?
Servisní prohlídka vozu Enyaq iV je nutná po dvou letech. Tento interval platí pro většinu zemí, v některých státech se však může lišit podle místních předpisů.

V případě zájmu o elektrovůz ŠKODA nás neváhejte navštívit na adrese Zerzavice 2020 ve Starém Městě u Uh. Hradiště, nebo nás kontaktujte:

+420 572 556 301 , prodej@araver.cz

ARAVER CZ, člen skupiny AUTO UH - Váš autorizovaný prodejce a servisní partner vozů ŠKODA AUTO

ZDROJ ČLÁNKU A FOTOGRAFIÍ: ŠKODA Storyboard

logo

Oblíbené

Nejdříve si musíte vybrat své oblíbené auto.

Odeslání oblíbených vozů
na e-mail

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.